آنچه از کارگاه آموزش و پرورش آموختم
تفاوت های فردی موجب رشد انسان ها می شود
معلم سعی کند که مشکلات کلاس در خود کلاس حل شود .
باید به نوبت همه ی داشن آموزان نماینده ی کلاس باشند ، مخصوصا دانش آموزان کم رو و خجالتی .
معلم باید چراغ خاموش و موتور روشن دنبال ویژگی ها و استعداد های دانش آموزانش باشد .
معلم باید ویژگی های پشتکار ، علاقه ، انگیزه ، خلاقیت ، کنجکاوی و جست و جوگری داشته باشد .
مدرسه ی تیزهوشان در مقابل مدارس عادی همانند رشد گلخانه ای در مقابل رشد باغچه ای می باشد .
روانشناس سویسی ژان پیاژه
- یکم- مرحلهی حسی حرکتی sensorimotor (از تولد تا 2 سالگی): در این مرحله کودک باید به دو نوع فکر (فکر پایداری شی و نمادسازی یا سمبولیزایشن) دست یابد.
- دوم. مرحلهی تفکر پیشعملیاتی ( 2 تا 7 سالگی )
- سوم – مرحلهی تفکر عملیات عینی یا concrete operational ( هفت تا یازده سالگی )
- چهارم. مرحلهی عملیات صوری formal operational (از 11 سالگی تا 16 سالگی ، آخر نوجوانی)
از نظر پیاژه ، راهنمایی و هدایت دانش آموزان ، باید براساس استعداد آنها باشد .
رشد شخصیت در نظریه اریکسون
- مرحله اول: شیرخوارگی (از تولد الی 18 ماهگی)
- مرحله دوم کودکی (از 18 ماهگی الی سه سالگی)
- مرحله سوم دوره بازی (از سه سالگی الی 5 سالگی)
- مرحله چهارم: دوره مکتب (از 6 الی 12 سالگی)
- مرجله پنجم: دوره نوجوانی (از 12 سالگی الی 18 سالگی)
- مرحله ششم: دوره جوانی (از 18 سالگی الی 35 سالگی)
- مرحله هفتم: بزرگسالی (از 35 سالگی الی 55-65 سالگی)
- مرحله هشتم: دوره کهنسالی (55-65 سالگی الی مرگ)
در هفته ی اول باید مرور سال گذشته انجام شود .
هنگام متذکر شدن یک موضوع باید ساندویچی عمل کرد ( اول مثبت ، هدف اصلی ، سوم مثبت )
کامل شدن رشد هوشی تا 15 سالگی می باشد و بعد از آن آنچه که رشد می کند یادگیری اکتسابی است و نه هوش .
هدف معلم شناسایی استعداد هست و نه هوش
در بعضی از مواقع یکی از دانش آموزان می تواند سوال طرح کند
استفاده از نرم افزار معلم یار
تاکید بر کار گروهی و تشکیل گروه هایی از دانش آموزان که همه سطح در آن هست
دانش آموز 30 کله قند مشابه هم نیستند
هوش 9 گانه ی گاردنر
نمی توان هوش را به نمرات درسی محدود کرد
تفاوت هوش و استعداد
دو راه سازگاری با محیط
- درون سازی : هواپیما یک پرنده است چون پرواز می کند
- برون سازی : متوجه میشود که هواپیما موجود زنده نیست
حدودا از 15 سالگی به بعد می توان استعداد خاص هر فرد را شناسایی کرد
یادگیری ، یادگیری می آورد و خواب ، خواب می آورد
ویژگی های معلم
- توانایی مدیریت و رهبری بالا به ویژه در فعالیت های مدرسه ای
- داشتن اعتماد به نفس بالا
- احساس تعهد زیاد نسبت به کار
- داشتن انگیزه ی بالا و توانایی ادامه کار تا پایان
- برخورداری از خلاقیت زیاد
- توانایی کمک گرفتن از راه حل های خلاقانه برای حل مسائل مختلف
اولیا بهتر است در ارتباط با فرزند خود این موارد را رعایت کنند
- نگویند : چند گرفته ای
- بگویند : چه چیزی یاد گرفتی
- بگویند : چه چیزی سوال کردی
- فرزندان را بدون صبحانه راهی مدرسه نکنند
- ورزش خانوادگی انجام دهند
سه درس ، سه درس دانش آموزان باید در یک A4 بنویسند که چه چیزهایی را آموختم
…
بروزرسانی : 7 بهمن 1400
پاسخی بگذارید