کاربر گرامی خوش آمدید

آنچه از کارگاه آموزش و پرورش در سال 96 آموختم

تفاوت های فردی موجب رشد انسان ها می شود

معلم سعی کند که مشکلات کلاس در خود کلاس حل شود .

باید به نوبت همه ی داشن آموزان نماینده ی کلاس باشند ، مخصوصا دانش آموزان کم رو و خجالتی .

معلم باید چراغ خاموش و موتور روشن دنبال ویژگی ها و استعداد های دانش آموزانش باشد .

معلم باید ویژگی های پشتکار ، علاقه ، انگیزه ، خلاقیت ، کنجکاوی و جست و جوگری داشته باشد .

مدرسه ی تیزهوشان در مقابل مدارس عادی همانند رشد گلخانه ای در مقابل رشد باغچه ای می باشد .

 

روانشناس سویسی ژان پیاژه

  • یکم- مرحله‌ی حسی حرکتی sensorimotor (از تولد تا 2 سالگی): در این مرحله کودک باید به دو نوع فکر (فکر پایداری شی و نمادسازی یا سمبولیزایشن) دست یابد.
  • دوم. مرحله‌ی تفکر پیش‌عملیاتی ( 2 تا 7 سالگی )
  • سوم – مرحله‌ی تفکر عملیات عینی یا concrete operational ( هفت تا یازده سالگی )
  • چهارم. مرحله‌ی عملیات صوری formal operational  (از 11 سالگی تا 16 سالگی ، آخر نوجوانی)

 

از نظر پیاژه ، راهنمایی و هدایت دانش آموزان ، باید براساس استعداد آنها باشد .

 

رشد شخصیت در نظریه اریکسون

  • مرحله اول: شیرخوارگی (از تولد الی 18 ماهگی)
  • مرحله دوم کودکی (از 18 ماهگی الی سه سالگی)

  • مرحله سوم دوره بازی (از سه سالگی الی 5 سالگی)

  • مرحله چهارم: دوره مکتب (از 6 الی 12 سالگی)

  •  مرجله پنجم: دوره نوجوانی (از 12 سالگی الی 18 سالگی)

  • مرحله ششم: دوره جوانی (از 18 سالگی الی 35 سالگی)

  • مرحله هفتم: بزرگسالی (از 35 سالگی الی 55-65 سالگی)

  • مرحله هشتم: دوره کهن‌سالی (55-65 سالگی الی مرگ)

 

در هفته ی اول باید مرور سال گذشته انجام شود .

هنگام متذکر شدن یک موضوع باید ساندویچی عمل کرد ( اول مثبت ، هدف اصلی ، سوم مثبت )

کامل شدن رشد هوشی تا 15 سالگی می باشد و بعد از آن آنچه که رشد می کند یادگیری اکتسابی است و نه هوش .

هدف معلم شناسایی استعداد هست و نه هوش

در بعضی از مواقع یکی از دانش آموزان می تواند سوال طرح کند

استفاده از نرم افزار معلم یار

تاکید بر کار گروهی و تشکیل گروه هایی از دانش آموزان که همه سطح در آن هست

دانش آموز 30 کله قند مشابه هم نیستند

هوش 9 گانه ی گاردنر

نمی توان هوش را به نمرات درسی محدود کرد

تفاوت هوش و استعداد

 

دو راه سازگاری با محیط

  • درون سازی : هواپیما یک پرنده است چون پرواز می کند
  • برون سازی : متوجه میشود که هواپیما موجود زنده نیست

 

حدودا از 15 سالگی به بعد می توان استعداد خاص هر فرد را شناسایی کرد

یادگیری ، یادگیری می آورد و خواب ، خواب می آورد

ویژگی های معلم

  • توانایی مدیریت و رهبری بالا به ویژه در فعالیت های مدرسه ای
  • داشتن اعتماد به نفس بالا
  • احساس تعهد زیاد نسبت به کار
  • داشتن انگیزه ی بالا و توانایی ادامه کار تا پایان
  • برخورداری از خلاقیت زیاد
  • توانایی کمک گرفتن از راه حل های خلاقانه برای حل مسائل مختلف

 

اولیا بهتر است در ارتباط با فرزند خود این موارد را رعایت کنند

  • نگویند : چند گرفته ای
  • بگویند : چه چیزی یاد گرفتی
  • بگویند : چه چیزی سوال کردی
  • فرزندان را بدون صبحانه راهی مدرسه نکنند
  • ورزش خانوادگی انجام دهند

سه درس ، سه درس دانش آموزان باید در یک A4 بنویسند که چه چیزهایی را آموختم